EL RENAIXEMENT


EL RENAIXEMENT

Segles XV i XVI

* Grups cooperatius: cada grup haurà de fer un mapa conceptual sobre un aspecte del Renaixement i la seva música i compartir-ho amb els companys. 


GRUP 1: L'APARICIÓ DEL RENAIXEMENT.

A mitjans del segle XV la cultura europea va entrar en una fase d’evolució vertiginosa. L’invent de la impremta de Gutemberg (1455) va causar un impacte decisiu en la difusió de la música escrita. 

El Renaixement és un període humanista, considerant que l’art, la literatura i la música també havien de reflectir els problemes, sentiments i aspiracions de les persones, abandonant el tema exclusivament religiós. 

En aquesta època apareix el protestantisme: l’alemany Martí Luter trenca amb l’església i va ésser excomulgat. La reforma catòlica (Concili de Trento) es va donar massa tard per aturar el desenvolupament del luteranisme.

Musicalment parlant, la puixança de la noblesa castellana va permetre aquesta evolució musical. Apareix el fenomen del mecenatge.

GRUP 2: CARACTERÍSTIQUES DE LA MÚSICA
1. Polifònica. Totes les veus tenen la mateixa importància.
2. La música pot expressar les emocions humanes, sobretot si es basa en un text. La lletra és quelcom fonamental.
3. Per primer cop apareixen els compositors, creadors individuals amb nom propi.

4. Apareix tant música vocal com instrumental, tot i que es dóna especial importància a la música instrumental.
5. És al segle XVI quan la polifonia renaixentista assoleix la seva màxima esplendor.


GRUP 3: FORMES DE POLIFONIA.
Cantus firmus: afegir acompanyament sobre la melodia gregoriana.












- Contrapunt: la melodia es repeteix en una veu més aguda o més greu. Cada melodia entra en diferent temps, i per tant cadascuna presenta un ritme diferent, cosa que dificulta que s'entengui el text cantat.



H
















-Homofonia: Les diferents veus canten les mateixes síl·labes en el mateix ritme. El text es comprèn perfectament.




gr










FEM UN RESUM!




GRUP 4: MÚSICA RELIGIOSA I MÚSICA PROFANA.

MÚSICA RELIGIOSA:En aquesta època es va generalitzar la polifonia a quatre veus i el cor, amb uns quants cantaires per a cada veu. Normalment hi havia un cor de 10-14 homes, ja que les veus femenines eren prohibides a l’església. 

- Gèneres musicals: motet, i missa (Parts: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei).
MÚSICA PROFANA: La polifonia no s’interpretava amb un cor, sinó amb veus solistes, sovint acompanyades per algun instrument. 

- Gèneres musicals: El madrigal i el villancico a Espanya, són les principals formes.

GRUP 5: ORGANITZACIÓ DE LES VEUS I AUTORS.

Les veus s'organitzen de la manera següent:

- Veu soprano: es la veu principal. Veu femenina.
- Veu contratenor (actualment contralt). Veu femenina.
- Tenor: la veu que correspon a la del cant gregorià. Veu masculina
- Baix: veu masculina.

Com no es permetia que les dones cantessin als cors, les veus agudes les interpreten nens o FALSETISTES.

*Autors destacats.

Com a novetat els autors comencen a ser coneguts i, per tant, signen les seves obres. Alguns d'aquests compositors són:

PALESTRINA (italià)
TOMÁS LUIS DE VICTORIA (espanyol)
JUAN DEL ENZINA (espanyol)
MORALES (espanyol)
FRANCISCO GUERRERO (espanyol)

GRUP 6: MÚSICA INSTRUMENTAL


La música instrumental agafa molta importància. N'existeixen bàsicament de tres tipus:
- Composicions que deriven de la música vocal que ja existia.
   - Obres improvisades a partir d'una melodia ja existent.
   - Composicions escrites per a la dansa, normalment als palaus.




* Investiga la diferència que hi ha entre les partitures de l'Edat Mitjana i les del Renaixement.






ACTIVITATS:
1.  Escolta la següent audició i contesta les preguntes:


        
              a) Com és el cor?
                        1: Cor mixt (veus masculines i femenines).
                        2: Veus iguals (només masculines o només femenines).

                   b) Quines combinacions de veus apareixen al cor?
                       1: Soprano, contralt, tenor i baix.
                       2: Soprano, tenor i baix.

                   c) Quin tipus de polifonia utilitza el compositor per musicar el text?
                        1: Polifonia de tipus homofònic.
                        2: Polifonia de tipus contrapunt imitatiu.

                   d) Escolta fragments de dues versions més de la mateixa obra, i digues a                    quina versió corresponen les característiques següents:
                        1: És una versió a capella.
                        2: És un cor de veus iguals.
                        3: Està tocada amb instruments de corda.
                        4: El solista improvisa sobre la melodia original.

                        VERSIÓ DE MARTA ALMAJANO
                    

                  VERSIÓ DE JORDI SAVALL


          2. Contesta les preguntes sobre les següents audicions:

                   a) Com és el cor?
                        1: Cor mixt (veus masculines i femenines).
                        2: Veus iguals (només masculines o només femenines).

                   b) Quines combinacions de veus apareixen al cor?
                       1: Soprano, contralt, tenor i baix.
                       2: Soprano, tenor i baix.

                   c) Quin tipus de polifonia utilitza el compositor per musicar el text?
                        1: Polifonia de tipus homofònic.
                        2: Polifonia de tipus contrapunt imitatiu.

Juan del Encina "Seora de hermosura".


Palestrina. "Sicut Cervus"



Populat. "L'homme armé"


              3. Escolta aquesta composició amb Cantus Firmus. 

El Grillo - Josquin de Prez (1450-1521)

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El barroc

PAU CASALS

CLASSICISME